9.11.2014

You are a monster! I'll take that as a compliment

111 postów na blogu. Bardzo ładna liczba :) . 
Mam problem z wymyśleniem początku dla wiersza na konkurs szkolny, pt. "Człowiek ma tylko to, co w nim jest", nie wiem w jakim kierunku ten wiersz poprowadzić, bo po prostu nie jestem w stanie napisać sensownego pierwszego akapitu. Ma ktoś jakiś pomysł?


Nie powinnaś była

Jeśli za drzwiami kraczą kruki-
-boisz się wstać z łóżka.
Ukrywasz się sposobem godnym
władcy- w pałacu (koszmarów),
rozparta na poduszkach.

Nie powinnaś była mówić mi, 
że jestem gorsza od Ciebie.
Prawda jest ciężkostrawna.
Myjesz swoją duszę w winie
z mlekiem (z Mlecznej Drogi).

Strach ma długie pazury i nuci
nimi naszą piosenkę na
szybie, jako groźbę (kolejną).
Wydobywasz z tych pisków
Twoje własne piękno.

Zachowasz je, tak samo jak futro,
które zmienił niedźwiedź
polarny- z białego na czarne.
Choć za to grozi kara utopienia
w strumieniu (rozpaczy).

Zawsze ignorowałaś fakt istnienia
szkół, nie wspominając
nawet o nauce czegokolwiek,
i dlatego płaczesz. Opuściłaś
lekcję niepolegania (na mnie).

Tak, bardzo lubię teatr (kukiełkowy).
A najważniejsze było zawsze
dla mnie obliczenie rachunku zysków 
i strat. Na takiej podstawie
nie robiłam nic albo wszystko.

Nigdy nie dodaję "zawsze", więc 
powinnaś wiedzieć.
Nie powinnaś była za to iść za (moją)
radą. Czyjeś słowa mogły zechcieć
Cię udusić, bo myślisz za głośno.

Moje słowa mogły zechcieć Cię
udusić, bo zbyt dobrze
(mnie) znasz (i udajesz także).
Nie wolno być bardziej złotym
runem, niż jest złote runo.

1 komentarz:

  1. „Człowiek naprawdę posiada tylko to, co jest w nim.”, to musi być tytuł "zadania". A Ty pominęłaś "naprawdę" i "posiada" - doskonałe punkty do polemiki (bądź zgody) z autorem, i "tematy- słowa" do rozpracowania. Czym jest "posiadanie" i czym jest "prawda"? A ty upraszczasz to do prostego "ma".
    O przestawionym szyku "jest w nim"- do "w nim jest", nie wspomnę, bo to temat na dłuższą dyskusję i wymagałby analizy oryginału tekstu.
    Zauważ, że Wilde tutaj porusza się tylko w teraźniejszej przestrzeni- "posiada" i "jest", upraszczając formułę bytu do "tu i teraz" (to oczywiście wina "wyrwania" tekstu z całego kontekstu).
    Z łatwością można "odwrócić" tą myśl, rozszerzając tylko czasową przestrzeń. Np. powiedzieć:
    "Naprawdę, człowiek jest tym, co po sobie zostawi". W relacji do słów Wilda, przekornie brzmi, prawda? A znaczy prawie to samo. Prawie robi jednak różnicę! A.D.

    OdpowiedzUsuń